Identyfikacja wizualna (ang. corporate identity) to jeden z najważniejszych elementów wizerunku firmy. Wpływa na wiarygodność firmy, jej konkurencyjność na rynku, a przede wszystkim pozwala na budowanie zainteresowania i zaufania potencjalnych klientów. Przemyślany system identyfikacji wizualnej pozwala na kształtowanie spójnego wizerunku marki, nadając jej indywidualny charakter.
System identyfikacji wizualnej składa się z kilku elementów, chociaż do najważniejszych należy oczywiście logo firmowe, które pozwala wyróżnić się marce spośród konkurencji już na pierwszy rzut oka. Warto jednak pamiętać o szeregu innych czynników, które również mogą mieć bezpośredni wpływ na wizerunek firmy, takich jak np. key visual.
Poznaj najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej
System identyfikacji wizualnej składa się ze wszystkich oznaczeń, jakie używane są przez firmę. Są to elementy, które mogą być trafnie zidentyfikowane przez klientów i wyróżniają konkretną markę na tle konkurencji.
Do wizualnych elementów systemu identyfikacji zaliczamy:
- Podstawowe oznaczenia firmy: logo, nazwa, slogan,
- Zastosowana w oznaczeniach firmy kolorystyka,
- Księga znaku,
- Typografia firmowa, czyli krój i wielkość czcionek,
- Zastosowane symbole dekoracyjne,
- Pieczątki firmowe,
- Materiały marketingowe, takie jak np. ulotki, wizytówki, foldery, gadżety itd.,
- Wygląd produktów i opakowań,
- Strona internetowa, w tym zarówno nazwa domeny, jak i design witryny.
Oczywiście na pełną identyfikację wizualną może składać się znacznie więcej poszczególnych elementów, a wspólnie odpowiadają one za wizerunek firmy na rynku.
Key visual a identyfikacja wizualna
Key visual to pojęcie, które odnosi się do wszystkich elementów graficznych, które tworzą typową dla danej marki komunikację wizualną. Do najważniejszych elementów key visual zaliczamy zbiór wszystkich kolorów, typografii, grafik, ikon, ilustracji, zdjęć itp. charakterystycznych dla firmy. To podstawa tzw. księgi znaków, która stanowi instrukcję, jak tworzyć kolejne projekty. Dzięki key visual graficy z zastosowaniem odpowiednich umiejętności i narzędzi mogą łatwo i szybko stworzyć niezbędne opracowanie graficzne spójne z identyfikacją wizualną danej marki.
Etapy tworzenia systemu identyfikacji wizualnej
Tworzenie spójnego systemu identyfikacji wizualnej składa się z kilku etapów. Pierwszym etapem w tworzeniu systemu identyfikacji wizualnej jest analiza firmy, jej stanu obecnego, potrzeb rynkowych, planów marketingowych i rozwojowych oraz kondycji konkurencji. Bardzo ważne jest zgromadzenie wszystkich niezbędnych informacji, które pozwolą na przygotowanie precyzyjnych wytycznych pracy. Na każdym etapie konieczna jest bezpośrednia współpraca z klientem, który zgłasza swoje sugestie i uwagi. Dzięki temu można wspólnie osiągnąć zadowalające i – co najważniejsze – skuteczne rezultaty.