Rozwój technologii spowodował, że obecnie drukowanie na powierzchniach o znacznych rozmiarach takich jak folia, banery, bilbordy, reklamy czy plakaty, nie sprawi problemu. Wystarczy posiadać odpowiedni park technologiczny i w zasadzie nie istnieją żadne ograniczenia. Druk wielkoformatowy dzieli się na: druk solwentowy, druk UV, druk lateksowy i druk termosublimacyjny.
Najbardziej rozpowszechnioną metodą jest druk solwentowy, którego mechanizm można porównać do drukowania grafiki w drukarkach atramentowych. W metodzie tej dochodzi do bezpośredniego transferu pliku na podłoże. Farby solwentowe na bazie rozpuszczalników organicznych wykorzystywane w tej technice charakteryzują się wyjątkową trwałością. Po podgrzaniu łączą się trwale z podłożem i stają się odporne na działanie czynników atmosferycznych i promieniowania UV zachowując swój niepowtarzalny koloryt i charakter. Tego typu produkt nadaje się świetnie do ekspozycji zewnętrznej. Jednocześnie wadą druku wielkoformatowego jest jego niska odporność na uszkodzenia mechaniczne, co sprawia, że warto zastanowić się nad dodatkowym laminowaniem fabrykatu w celu jego lepszej ochrony. Grafika drukowana wielkoformatowo powinna być zapisana w rozdzielczości 1:1 w popularnych rozszerzeniach, np. jpeg lub pdf. Warto zauważyć, że koszt druku wielkoformatowego jest mniejszy niż druku lateksowego czy UV, jednocześnie ze względu na powtarzalność na cenę nie ma wpływu nakład. Tyle samo będzie kosztował jeden wielkoformatowy plakat, co dziesięć.
Zalety druku wielkoformatowego
Zaletą druku solwentowego jest niski koszt, z powodu tego, że nie trzeba do tej techniki przygotowywać matryc, płyt, sit czy klisz, jak ma to miejsce na przykład w przypadku sitodruku. Ponadto druk cyfrowy jest szybki. Materiał zamówiony może być dostarczony już tego samego dnia. Warto pamiętać, że jakość wydruku może różnić się w zależności od miejsca jego wykonania, dlatego warto korzystać z usług firm cieszących się na rynku dobrą i sprawdzoną opinią.