Zarządzanie firmą nie powinno nigdy być przypadkowe, bez względu na wiek, wielkość przedsiębiorstwa. W ekonomii istnieje mnóstwo narzędzi i sposobów pozwalających wesprzeć kierowników i osoby decyzyjne w firmie w planowaniu działań mających na celu maksymalizację zysku. Jednym z nich jest strategia marketingowa.
Czym właściwie jest strategia marketingowa?
W strategii marketingowej muszą zostać określone cele służące budowaniu biznesu. To ona określa kierunek rozwoju firmy, pozwalając skupić się na kluczowych elementach zarządzających w firmie, wykorzystać właściwie posiadaną przewagę konkurencyjną, a także zminimalizować ryzyko porażki, czy też przekroczenia bezpiecznego poziomu kosztów.
Planowanie marketingu w firmie pozwala uniknąć konfliktu interesów, odnośnie do kolejności potrzebnych do wykonania prac w przedsiębiorstwie. Dobrze opracowana np. strategia sprzedaży pozwoli określić główne kanały dystrybucji i model sprzedażowy firmy, wykorzystując do tego celu lejek sprzedażowy oraz całą podróż zakupową klienta od zainteresowania go produktem, rozbudzeniem chęci posiadania, po wpłynięcie na dokonanie wyboru produktu danej marki.
Na co zwrócić uwagę podczas budowy strategii marketingowej?
Nie da się korzystać ze strategii marketingowej opracowanej dla innej firmy. Dobrze opracowana strategia będzie przedstawiać sytuację rynkową firmy określając rynek docelowy z uwzględnieniem wspomnianych szans i zagrożeń przy zastosowaniu takich instrumentów marketingu mix jak produkt, cena, dystrybucja, promocja. Ważne jest, aby sformułowane w dokumencie cele były realne do spełnienia. Określanie zbyt ambitnych celów grozi spadkiem motywacji w załodze i tym samym dużym ryzykiem podjęcia złych decyzji, które mogą doprowadzić nawet do upadku firmy. To, co jest ważne w strategii marketingowej to terminowość każdej sugerowanej do przeprowadzenia czynności, czy też wykonania danego zakresu prac. Cele, jakie należy określić muszą zatem być odpowiednio określone w nie tyle sztywnych, ile konkretnych ramach czasowych.