Celem działalności każdego przedsiębiorstwa jest wypracowanie zysku poprzez sprzedaż produktów lub usług. Do realizacji tego celu podejmowane są działania marketingowe, które mają za zadanie w atrakcyjny sposób przedstawić produkt i zachęcić konsumentów do jego kupna. Zdarza się jednak, że działania te nie przynoszą oczekiwanych zysków. Wtedy warto wykonać analizę działań marketingowych i w razie potrzeby wdrożyć nową strategię.
Czym jest analiza marketingowa?
Zgodnie z obowiązującą w branży definicją analiza marketingowa to proces, który polega na pozyskaniu informacji z dziedziny marketingu oraz ich przetworzeniu w celu minimalizacji ryzyka podczas podejmowania decyzji związanej z obecnością firmy na rynku. Pozwala ona określić zagrożenia dla rozwoju przedsiębiorstwa w przyszłości, ale także potrzeby i sposób dotarcia z produktem do potencjalnych klientów. Zwyczajowo, analiza wykonywana jest na etapie planowania założenia firmy, co pozwala dostosować produkt do potrzeb potencjalnych klientów, a także wyróżnić go na tle konkurencji. W tym zakresie warto skorzystać z profesjonalnego doradztwa, które dzięki dostępnym narzędziom marketingowym pozwoli wprowadzić produkt na rynek.
Co jest badane poprzez analizę marketingową?
Analiza działań marketingowych to szeroko zakrojone działania mające na celu wypracować strategię marketingową dla firmy lub zweryfikować już przyjęte działania, by wprowadzić ewentualne korekty. Do najważniejszych etapów analizy należy zaliczyć badanie grup czynników mikrootoczenia, badanie grup czynników makrootoczenia przedsiębiorstwa oraz badanie konkurencji i potencjału rynku. Jest to niezbędne do tego, by dokładnie poznać otoczenie firmy, działania konkurencji, potrzeby konsumentów, dzięki czemu możliwe będzie wprowadzenie ulepszonego produktu i generowanie zysków.